А

Аватар, або аватарка, – це зображення, можна сказати, «обличчя користувача у віртуальному світі». Аватар розташовують поряд з ніком. Зображення на аватар користувач вибирає сам. За бажанням, можна виглядати інопланетянином, квіткою, зеленим бегемотом, який сміється. Аватари вибираються користувачами не лише за принципом «подобається – не подобається». Частіше вибирають аватарки, що відображають характер людини, його світогляд. Аватари можна міняти залежно від настрою, це не забороняється.
Аккаунт – обліковий запис, що містить інформацію, яку користувач повідомляє про себе певній комп'ютерній системі.

Анонімус – так називають більшість відвідувачів іміджбордів, які вільно висловлюють свої найсміливіші думки.

Астротурфінг - (англ. Astroturfing) - Astroturfing відноситься до політичних, рекламних або піар кампаній, які призначені для маскування авторів повідомлення, щоб створити видимість що велика кількість людей вимагає чогось конкретного, або протестує проти чогось. Цей термін є похідним від AstroTurf , бренд синтетичного килимового покриття, що виглядає як природні трави. Астротурфери використовують програмне забезпечення, щоб приховати свою особистість. Іноді одна людина працює протягом багатьох персонажів, щоб створити враження широкої підтримки порядку денного своїх клієнтів.

Атака тисячників  - швидке створення зловмисниками 1000 тем у групі на Однокласниках, які витісняють основні теми форуму, після чого останні автоматично видаляються. 

Адміністратор групи в соціальній мережі (адмін) - засновник групи, який несе відповідальність перед адміністрацією сайту за її зміст. Може змінювати опис групи і головну картинку - аватарку. Може видалити групу. Видалення акаунта адміна тягне за собою видалення і всіх груп, ним створених. Може призначати і звільняти модераторів групи. Має всі права і функції модераторів. 


Б

Бан (від англійського ban - забороняти)  - 1) спосіб покарання адміністрацією сайту за некоректну поведінку користувача або використання спамерських прийомів, який полягає у видаленні облікового запису з бази.Відновлення не гарантовано, звичайно вимагає особистого листування з адміністрацією і в будь-якому випадку займає тривалий час. 2) видалення учасника з групи за некоректну поведінку через занесення його в чорний список. Учасник групи, занесений в НС, не має можливості потрапити в групу.Після виведення з НС, учасник у групі автоматично не відновлюється. Бан-лист - список користувачів, які за некоректну поведінку та з інших причин, заблоковані. Користувачі занесені в Бан-лист не можуть відправляти повідомлення та переглядати інформацію. 

Бібліоблогосфера – сукупність бібліотечних блогів Мережі.

Блог – це веб-сайт, на якому регулярно з’являються нові повідомлення, що демонструються у зворотно-хронологічному порядку. Переважна більшість блогів (99 %) – це веб-сайти, у яких основна значуща частина – текст. Проте, блог може існувати у вигляді зображень, звуків або відео без жодного писаного слова. Блог може бути як приватний, так і відкритий для читання, крім того, читачі можуть коменсувати записи. Блогерський жанр розвивається у двох напрямах: щоденники і тематичні блоги. Блог – цінний інструмент для розміщення новин, формування спільнот, підтримки зворотного зв’язку з користувачами ресурсу.

Блогери – автори блогів.

Блогосфера – сукупність всіх блогів Мережі.

Бот (англійське bot скорочення від robot)  - віртуал, створений спеціальною програмою для виконання певної дії в соціальній мережі, як правило, розсилки спаму. На питання і повідомлення інших користувачів бот не відповідає. Звернення до боту може спровокувати візит до користувача великої кількості його «братів». 


В

Вандалізм у WIKI - явно шкідницькі додавання, видалення або зміна змісту, вчинене умисно з метою скомпрометувати достовірність і авторитетність енциклопедії. В основному вандалізм виявляється в заміні вмісту якісних статей на лайки, графіті чи інший зміст, абсолютно не має відношення до теми статті. Внесення невірних змін через щирого помилки вандалізмом не є. 

Веб 2.0 – зведена назва для сукупності нових технологій, методів та підходів до побудови інформаційних відносин в Інтернеті. Головне правило Веб 2.0 – мережа (web) використовується як платформа. Приклади: Вікіпедія – Вільна багатомовна енциклопедія, Google Earth – Google-карти, Flickr – для зберігання цифрових фото- та відеороликів, Blogger – для ведення блогів, Delicious – для зберігання та публікації закладок, YouTube – хостинг відеоматеріалів та ін.

Вебінар (web+seminar), тобто онлайн-семінар - це особливий тип веб-конференції, онлайн зустріч або презентація, що проводиться, використовуючи засоби зв'язку всесвітньої мережі (Інтернет). 

Веб-сервіс (англ. web service) – програмна система, що ідентифікується рядком URL, загальнодоступні інтерфейси якого визначені на мові НТML.

Веб-серфінг – «подорож» Інтернетом.

Веб-серфінгісти – особи, які здійснюють «подорож» Інтернетом.

Віртуал (від англійського virtual - уявний, що створює видимість) Іноді «фейк», «мульт», «клон», сокпаппет)  - Неологізм, що означає: 1) «фіктивну особистість», користувач сайту, який видає себе за іншу особу. Обліковий запис, який не може бути асоційований з реальною особистістю. 2) один із способів забезпечення приватності, коли в стрічці активності залишаються тільки записи загального плану, без вказівки старих імені та прізвища. 

Вірус - деструктивна програма, що проникає в систему без відома користувача (через Інтернет або дискети).


Г

Геймер – людина, що грає в комп’ютерні відеоігри.

Гіпермедіа – термін, запропонований Тедом Нельсоном і використаний в його роботі «Complex information processing: а file structure for the complex, the changing and the indeterminate» (1965).

Гіпермедіа – це гіпертекст, складовими частинами якого є графіка, звук, відео, текст і посилання, використані для того, щоб створити основу нелінійного середовища інформації. Гіпермедіа співвідноситься з визначенням мультимедіа, що використовується для опису неінтерактивних послідовних даних. Всесвітня Павутина є класичним прикладом гіпермедіа, де інтерактивні одиниці співіснують з мультимедіа.

Гіпертекст (англ. Hypertext) – текст для перегляду на комп’ютері, що містить зв’язки з іншими документами («гіперзв’язки» чи «гіперпосилання»); читач має змогу перейти до пов’язаних документів безпосередньо з вихідного (первинного) тексту, активізувавши посилання.

Голосові чати - засіб для швидкого обміну голосовими повідомленнями між користувачами інтернету 

Грифери (англ. - grieffers) - группа онлайн-гравців, ціль яких не перемога, а руйнування ігрового досвіду інших учасників. Вони заважають грати іншим, отримуючи від цього задоволення. 

Група в соціальній мережі  - спільнота людей зі схожими інтересами, які спілкуються один з одним усередині соціальної мережі. Складається в першу чергу з учасників форуму. Якість і ранг групи в першу чергу оцінюється за кількістю учасників. Може формуватися навколо певної сфери діяльності, географічної прив'язки або інтересів (спорт, музика, професії і т. п.).  


Д

Дезінформатор – особа, яка вводить інших в оману, поширюючи недостовірну інформацію; той, хто навмисно або випадково повідомляє спотворену або свідомо помилкову інформацію.

ДжинсА “джинсою” (джинса – наголос на останній склад) - Журналісти називають проплачений матеріал або зумисно приховану рекламу. Це сленгове слово, яке має застосування серед працівників пера насамперед в Росії і Україні.  

Dooced - позначають людей, звільнених з роботи за балачки в інтернеті. Термін походить від реальної історії, яка трапилась з Хезер Армстронґ. У 2002 році Хезер Армстронґ була молодою програмісткою з Лос-Анджелеса й вела блог під ніком Dooce (етимологію пояснює сама – буцім, швидко набирала слово dude (чувак) і обдрукувалася). Вона писала про музику, яку слухала, паби, які відвідувала, та інші буденні речі, що з них складалося її життя. А якось написала про свою роботу у софтверній компанії. Отут усе й пішло шкереберть. Армстронґ мала всі підстави вважати, що її інтернет-щоденник читають лише друзі, та ще кілька користувачів, яким подобався невимушений стиль її письма. Проте вона помилялася. Одного дня хтось із колег кинув посилання на блог Армстронґ усім заступникам директора компанії, де вона працювала, - в тому числі й тим, про яких вона написала, що вони «нічого не вміють, крім виголювати ідіотські борідки» і яких назвала «заступниками з питань бухла й закуски». Після цього її було звільнено. (Матеріали узяті зі статті Скотт Розенберґ "Блоги як високе мистецтво відвертості").

DDoS-атака (Distributed Denial Of Service Attack) - атака з використанням безліч адрес нічого не підозрюючих користувачів, для заблокування каналу, через відкриття максимально можливої ​​кількості з'єднань із соціальною мережею. Послання великої кількості паразитного трафіку для перевантаження і виведення з ладу операційної системи, яка не встигає обробити всі з'єднання, в результаті чого, користувачі соціальної мережі не мають можливості з'єднання з сервером, на якому розміщений сайт. 

Дошки оголошень - дають можливість розміщувати невелике повідомлення або оголошення на тематичних сайтах або групах .


І

Ігнор (від англійського ignore - ігнорувати) «заблокувати», «занести в Бан-лист»   - відмова від прийняття повідомлень в «лічку». Заборона спілкування відвідувачу форуму. Звичайно застосовується до грубих або настирливих користувачів і співрозмовників, до тих, з ким інші користувачі більше не бажають спілкуватись. 

 ІМ - миттєвий обмін повідомленнями - програми, які дозволяють писати листи в режимі реального часу одночасно декільком людям, які підключилися до мережі Інтернет

Іміджборд (англ. imageboard) – різновид веб-форуму з можливістю додавання до повідомлень графічних файлів.

Імідж медійний (media image) - спеціально створений медійний образ (людини, предмета, явища) з метою популяризації, реклами і т.д.

Інвіз - один зі статусів в ICQ-клієнті, під час якого користувач знаходиться в ICQ, але його ніхто не може бачити, окрім вкористувачів, які додані до „списку видимих”.

Інтернет-мем (англ. Internet meme) – назва явища спонтанного поширення якоїсь інформації чи фрази, часто безглуздої, що випадково набула популярності в інтернет-середовищі завдяки поширенню усіма можливими способами (електронною поштою, на форумах, у блогах тощо).

Інтернет-чат – віртуальний ресурс, у якому можна поспілкуватися з іншими користувачами в режимі реального часу.


К

Кібер-хуліганство  – (сyber-bullying) переслідування, залякування, дратування, що здійснюється з використанням інформаційних технологій.

Контент – (англ. сontent – вміст) будь-яке інформаційно значиме наповнення інформаційного ресурсу (наприклад, веб-сайту) – тексти, графіка, мультимедіа; вся інформація, яку користувач може завантажити на диск комп’ютера з дотриманням відповідних норм, як правило, лише для особистого користування.

Клон або самозванство - перевтілення в певну особу (impersonation), різновид кібербуллінга - користувач соціальної мережі, який використовує анкетні дані і фотографії іншої реальної особи, для того щоб його спародіювати або для вчинення дій від імені цієї людини. Він створює свій аккаунт з аналогічним нікнеймом і здійснює від іменні жертви негативну комунікацію. Організація «хвилі зворотніх зв'язків» відбувається, коли з адреси жертви без її відома відправляють друзям провокаційні листи. 

Конструктивний мульт / псевдореал (див. віртуал) - створюється для роботи і спілкування в групах і форумах. Вимушена міра для адміністраторів і модераторів груп, яким доводиться спілкуватися з великою кількістю людей. Таким чином, модератор зберігає від атак свою особисту сторінку і не популяризує особисті дані. 

Кібер-грумінг - входження в довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Як правило, все починається з віртуального спілкування. Часом докучаннями все і закінчується, але часто злочинці втираються в довіру до дитини і намагаються організувати особисту зустріч.

Кіберсталкінг (cyberstalking) - від англ. cyber (кібер-, комп'ютерний) і stalking (переслідування): Кіберпереслідування, різновид кібербуллінга (див. також онлайн-хижаки) - приховане переслідування жертви з метою організації нападів, побиття, гвалтування і т.д.

Копіпаст (іноді копіпаста, від англ. Copy-paste - скопіювати-вставити) - метод створення тексту, що складається в механічному комбінуванні цитат з одного або кількох джерел, іноді навіть без редагування отриманого тексту.

Кібербуллінг (від англ. cyber-bullying - можливий переклад: знущання в онлайн-середовищі) - це напад з метою нанесення шкоди , котрі здійснюються через електронну пошту, сервіси миттєвих повідомлень, у чатах, соціальних мережах, на web-сайтах, а також за допомогою мобільного зв'язку. Таке багаторазово повторюване агресивна поведінка має на меті зашкодити людині і базується на дисбалансі влади (фізичної сили, соціального статусу в групі). Відмінності кібербуллінга від традіційного реального обумовлені особливостях інтернет-середовища: анонімністю, можлівістю фальсіфікації, наявністю велічезної аудіторії, можлівістю дістаті жертву в будь-якому місці и в будь-який час.

Кросспостінг (англ. Crossposted) - Умисне автоматичне, напівавтоматичне або ручне розміщення однієї і тієї ж теми, або дуже схожих, які зачіпають одну і ту ж проблему, у кілька різних розділів форуму, блогу або іншої публічної форми листування, у тому числі і в режимі онлайнового спілкування (наприклад, IRC). Часто кросспостінг створює неорганізований потік інформації, що тяжко сприймається: аналізуючи кожен пост в знеособлених стрічках (агрегаторах), читач витрачає сили і час на визначення контексту і аналіз «настрою» чергового повідомлення.


Л

Лінкбейтінг (англ. Linkbait від Link Baiting, Link Bait та перекладається як link — посилання, bait –приманка) - використання хитрощів, здатних спонукати сторонніх користувачів так чи інакше добровільно проставити на ваш сайт, як мінімум, посилання. Для цього і влаштовують «галас» навколо сайту, штучно розпалюють пристрасті всілякими методиками.

Лудоманія - лікування комп'ютерної залежності (інтернет-залежність, ігрової залежності)


М

Медіавірус (англ. media virus) – термін, запропонований американським фахівцем в галузі засобів масової інформації Дугласом Рашкофом для позначення медіаподій, що прямо чи опосередковано викликають зміни в житті суспільства.

Malware (англ. mal(icious) - зловмисний и (soft)ware - програмне забезпечення) - Зазвичай використовується як загальноприйнятий термін для позначення будь-якого програмного забезпечення, спеціально створеного для того, щоб заподіювати шкоди окремому комп'ютеру, серверу, або комп'ютерній мережі, незалежно від того, чи є воно вірусом, шпигунською програмою і так далі.

Мультіаккаунти - створення однією людиною або підприємством декількох / багатьох аккаунтів на мікроблогах (Твіттер) для тестування різних моделей і підходів роботи, аналізу, статистики, тактики, маркетингу та набуття досвіду.  

Медіавірус (англ. media virus)  - термін, запропонований американським фахівцем в галузі засобів масової інформації Дугласом Рашкофом для позначення медіаподій, що прямо чи опосередковано викликають зміни в житті суспільства.

Маніпуляція інформаційна (information manipulation)  - система прийомів і способів інформаційних впливів на аудиторію з метою нав'язування яких-небудь ідей, думок або введення в оману.

Медіатеррорізм (media terrorism) - цілеспрямоване, планомірне, систематичне використання можливостей засобів масової інформації (мас-медіа) для створення і тиражування почуттів страху (жаху, неспокою, тривоги) і розповсюдження їх в інформаційному просторі з метою маніпулювання суспільною свідомістю 

Монтаж (montage, cutting, cut) - процес створення медіатексту шляхом «збірки», «склеювання» єдиного цілого з окремо взятих фрагментів


Н

Нетизянин, нетизяни (англ. netizen) – активний користувач Інтернету; громадянин Інтернету.

Нетикет (неологізм, що є злиттям слів «мережа» [англ. net] і «етикет») – правила поведінки, спілкування в Мережі, традиції і культура Інтернет-співтовариства, яких дотримується більшість. Це поняття з’явилося в середині 80-х років XX століття в ехоконференціях мережі FIDO. Деякі з правил мережевого етикету присутні в RFC 1855 (англійський варіант).

Нік (від англ. nick, nickname – прізвисько) – переважно вигадане ім’я, яким називає себе користувач Інтернету на різноманітних чатах, форумах, месенджерах тощо.

Налаштування приватності - інструменти, що надаються сервісом для збереження користувачем інформаційної приватності і конфіденційності персональних даних. Функція, що дозволяє зберегти недоторканність приватного життя в Інтернеті, захистити репутацію, і не допустити широке розповсюдження і використання інформації про особисте життя і комунікаціях користувача. 

Наклеп (англ. denigration), різновид кібербуллінга - поширення образливої і неправдивої інформації. Текстові повідомлення, фото, пісні, які часто мають сексуальний характер. Жертвами можуть бути не тільки окремі підлітки — інколи трапляються розсилки списків («хто є хто в школі», «хто з ким спить»), створюються спеціальні «книги для критики» (slam books) з жартами про однокласників. За доведений факт наклепу слід громадянська відповідальність. Також вона може бути визнана кримінально караним діянням в багатьох країнах світу (в тому числі і в Україні).


О

Офтопік – повідомлення, що не відповідає темі поточного обговорення чи поштової розсилки.

Онлайн-хижаки (див. також Кібербуллінг та зокрема Кіберсталкінг) - встановлюють контакт з дітьми, втягують у розмову на сексуальну тему та спонукають до зустрічі віч-на-віч

Онлайн-клуб (див. також Клуб) - онлайн-клуби збирають учасників за інтересами. Веб-зустрічі (відеоконференції, відеочати) в онлайн-клубі можуть проходити один раз, періодично або на постійній основі. На них, як правило, виступають кілька провідних учасників із певної теми. Після знайомства група зазвичай починає спілкуватися, організовує реальні зустрічі.


П

«Под катом» – блог-вислів, що означає перенесення продовження публікації на другу сторінку. Як правило, великі публікації в блозі ділять на дві частини – анотація і повний текст публікації.

Провайдер – (англ. provide – надавати) – компанія, що надає послуги доступу в Інтернет.

Програма-пейджер – програма миттєвого обміну повідомленнями (англ. іnstant messenger, IM). Програма для обміну повідомленнями в Інтернеті в реальному часі за допомогою служби миттєвих повідомлень (Instant Messaging Service, IMS). Завдяки програмі-пейджеру можуть передаватися текстові повідомлення, звукові сигнали, зображення, відео, а також здійснюватися такі дії, як спільне малювання або гра. Така програма може застосовуватися для організації відеоконференцій.

Плітка - недоброзичливі слухи, що обмовлюють будь-кого та поширються на підставі невірних, неточних та надуманих відомостей.

Пруфлінк (від англ. proof+link - підтверджуюче посилання) - Застосовується для підсилення аргументації.

Пост (англ. post) - повідомлення в блозі


С

Самозванство - перевтілення в певну особу (impersonation) — переслідувач виступає в ролі жертви, використовуючи її пароль доступу до аккаунта в соціальних мережах, в блозі, пошті, системі миттєвих повідомлень, або створює свій аккаунт з аналогічним нікнеймом і здійснює від іменні жертви негативну комунікацію. Організація «хвилі зворотніх зв'язків» відбувається, коли з адреси жертви без її відома відправляють друзям провокаційні листи.

Сайт – це сторінка в Інтернеті, що містить будь-яку інформацію.

Сервер (англ. server) 1 – програмне забезпечення, що приймає запити від комп’ютерів-користувачів.

Сервер2 – комп’ютер (чи спеціальне комп’ютерне обладнання), призначене для виконання певних сервісних функцій.

Символ (symbol) - умовний знак, що позначає інший зміст, образ предмета, який має кілька значень.

Сленг – діалект, жаргон, набір фраз та висловів, що мають вузьке застосування та не є граматично правильними словами в мові.

Смайлик (від англ. smile – посмішка) – зображення, складене з розділових знаків, букв і цифр, що використовується для передачі емоцій користувача під час спілкування в Інтернеті.

Смішінг - (англ. SMiShing — від "SMS " і «фішинг») — вид фішингу через SMS. Шахраї відправляють жертві SMS-повідомлення, що містить посилання на фішинговий вебсайт і мотивуюче повідомлення увійти на цей сайт. Як варіант, жертві пропонується відправити у відповідь SMS-повідомлення з конфіденційною інформацією, що стосується платіжних реквізитів або персональних параметрів доступу на інформаціойно-платіжні ресурси в мережі Інтернет

Соціальні мережі - як спільноти, соціальні мережі дозволяють користувачам стати членами спільноти і мати доступ до мережі в залежності від інтересів і географічної прив'язки. Вони полегшують створення персонального профілю і віртуальних взаємин. 

Спам – небажані поштові повідомлення, зазвичай рекламного характеру, що надходять електронною поштою від невідомих людей або організацій, без згоди одержувача. Така кореспонденція неприємна тим, що займає оплачуваний час, місце в поштовій скринці і увагу користувача. Із-за спам-листів може приходити із запізненням актуальна кореспонденція, унаслідок чого розсилка спаму у ряді країн світу передбачає правову відповідальність. Характерними ознаками спаму є: наявність в темі листа спонукальних пропозицій («Прочитай це обов’язково!», «Відкрий мене!» і так далі), рекламних кліше («Унікальна пропозиція», «Кращий цього сезону», «Лише для Вас» і так далі), відсутність виразної інформації в графі «Ім’я відправника» («Я», «yjuhdfe», «менеджер» і так далі).

Стіна - спосіб публікації відкритих записів особистого і загального характеру тимчасової значущості, відсортованих у зворотному хронологічному порядку, тобто останній запис, знаходиться зверху. 

Стрічка активності  - відображення всіх публічних дій користувачів (повідомлення у форумах, додавання друзів, завантаження фотографій, нові повідомлення і фотоальбоми в групі), які можуть бачити друзі та учасники однієї групи. 

Спільноти - веб-сайти, до яких користувачі можуть приєднається в мережі, створювати інформаційні блоки і обмінюватися даними з іншими учасниками мережі. Часто формуються навколо певної сфери діяльності або знання і надають арену віртуальної соціалізації.

Соціальні медіа - онлайнові середовища, які використовуються з метою полегшити соціальні взаємодії, такі як обмін контентом, думками, досвідом та актуальними медіа даними. 


Т

Тактовність - тактовна людина приваблює до себе оточуючих, вона вміє зробити так, щоб людям було добре з нею. Тактовною ми називаємо людину, яка ніколи: - не буде настирливою, - не стомить, - не образить, - не пожартуває недоречно.

Тред (англ. thread – нитка) на форумах, в блогах, списках розсилки, конференціях – послідовність відповідей на повідомлення, тобто «гілка обговорення».

Тролінг (від англ. trolling) – розміщення в Інтернеті (на форумах, в групах новин Usenet, в вікі-проектах та ін.) провокаційних повідомлень з метою викликати конфлікти між учасниками, образи, війну правок, марнослів’я тощо. Тролінг є грубим порушенням мережевого етикету (нетикету). Особу, яка займається тролінгом, називають тролем.


Ф

Фабінг (англ. phubbing, від phone “телефон” + snub “виказувати зневагу до когось, не звертаючи на нього уваги”) - неввічлива поведінка, яка проявляється в тому, що особа ігнорує оточуючих чи співрозмовників, натомість перевіряє повідомлення чи грає в ігри мобільному телефоні.

Фармінг - різновид шахрайства в Інтернеті, коли оманливим шляхом користувач потрапляє на ідентичну копію відомих сайтів, після чого відбувається зараження комп'ютера вірусами та шпигунським програмним забеспеченням

Фішинг (англ. phishing, від password - пароль і fishing - риболовля, вивудження)  - викрадення пароля. Вид Інтернет-шахрайства, метою якого є отримання доступу до конфіденційних даних користувачів - логінів і паролів. Звичайний прийом фішингу - створення точної копії існуючої веб-сторінки, з метою змусити користувача ввести свої особисті дані та пароль. У листі часто міститься пряме посилання на сайт, зовні не відмітний від сьогодення. Опинившись на такому сайті, користувач може повідомити зловмисникам інформацію, що дозволяє отримати доступ до його облікового запису. 

Флейм – процес, що іноді виникає в Інтернеті, своєрідна «словесна війна».